Stavba dámského MTB 29″

Proč stavět?

První kolo jsem stavěl pro svého syna. Modernizoval jsem své kolo a tak jsem koupil menší rám (v té době byl syn menší než já 🙂 ), přikoupil některé komponenty a bylo. Poté jsem pomáhal se stavbou kola mému známému. Obě kola se stavěla z jiných důvodů: finančních, estetických, specifických požadavků, originální.

Chceme-li kolo jedinečné, je jedna z možností vybrat si rám (typ, velikost, barva, materiál), vidlici (pevná, pružinová, vzduchová), dle rámu a vidlice zvolit zapletená kola (nebo si je vyplést dle svého) a pak už se jen rozhodnout (dle možností rámu) jaký systém převodů zvolit – 3×9, 2×11, 1×12, apod, výrobce komponent, a konečně sedlo, gripy, pedály, atd., atd.

FORCE Galateia 29″

Základem je rám FORCE Galateia 29″ ve velikosti 17″, který váží pouze 1790g a má dámskou geometrii, zadní patky rámu jsou pro rychloupínák, hlava řízení tipu a-head, rám připraven pro kotoučové brzdy.

Vidlici jsem zvolil „vzduchovou“ s pevnou osou a zamykáním z řidítek. Jmenuje se Suntour RAIDON XC RL-R 15QLC32 a svou váhou 2066g versus přijatelnou cenou (dop.MOC 5990,- Kč) se stala výherky.

Kola jsem vypletl z bílých nábojů a ráfků FORCE, špice (dráty) černé nerez zeslabované značky REMERX, niple černé hliníkové. Ráfky jsem doplnil bezdušovým systémem Joe’s a jsem z něho nadšen – snadná instalace a těsnost i bez tmelu! Bezdušová kola doplněná gelem pro zacelení defektu (slime TYRE SEALANT) mají mnoho výhod viz článek v časopisu VELO (http://www.ivelo.cz/casopis_clanek/cyklo-2017-3-ukazka1/).  Náboje mají zapouzdřená ložiska. Na ráfky jsem nasadil pláště MAXXIS RACE TT kevlar EXO T.R. rozměru 29×2,0, tedy pláště s kevlarovou patkou a z výroby připravené pro bezdušový systém.

K rámu, vidlici a kolům je třeba osadit převody a brzdy. Volba padla na komponenty Shimano řady SLX doplněnou o měnič – přehazovačky z vyšší řady XT. Řadící páčky jsou uchycené k brzdovým pákám systémem I-SPEC II, tedy jedna objímka na každé straně řidítek. Hydraulické kotoučové brzdy se ovládají lehce tzv.jedno až dvou prstovou pákou. Kliky s dutou osou a dvěma převodníky 36/26 zubů. Kliky SLX vypadají podobně jako XT, které jsou o 50g lehčí, ale o víc jak polovinu dražší. Kazeta SunRACE s 11 kolečky a rozsahem 11-40 zubů je černá, lehká a tuto značku osazují i vetší výrobci a v testech VELO či v MTBS je značka SunRACE hodnocena velmi dobře. O přenos síly z klik na zadní kolo zajišťuje řetěz Shimano CN-HG701.

Řidítka o šíři 740 mm a krátký představec jsou předpokladem lehké manévrovatelnosti kola – doufám, že mi toto bude potvrzeno „testerkou“ . Velmi individuální záležitost je výběr sedla, gripů a pedálů. K takovémuto kolu dle mého patří sportovní sedlo a „nášlapné“ pedály – namontované jsou pro jednodušší testování tzv.platformy.

No, a celé kolo si můžete prohlédnout zde na fotografiích nebo si jej přijít „osahat“ osobně 🙂 a takové nebo podobné kolo si nechat u mě postavit . Váha kola by se měla pohybovat těsně u 12kg.